Elektrisch rijden

Is een hybride auto zinvol voor uw een rij gewoonte?

Spread the love

Een hybride kan een goede investering zijn, afhankelijk van uw rijbehoeften en levensstijl. Een belangrijke opmerking over hybride auto’s is dat, hoewel ze een elektrische batterij hebben, deze kleiner is dan de batterij in een volledig elektrische auto, en slechts een beperkt bereik aan elektrisch rijden kan ondersteunen. Dit gezegd zijnde, als u dagelijks een kort woon-werkverkeer hebt, of van plan bent uw auto vooral voor snelle ritten te gebruiken, kunt u misschien het grootste deel van uw rijtijd op elektriciteit rijden. In dat geval kan een hybride zinvol zijn, omdat u dan niet vaak de verbrandingsmotor hoeft te gebruiken en geld hoeft uit te geven aan benzine. Zo kun je een geschikte laadpaal uitzoeken bij autolaadpalen.com, zodat je zeker niet te veel betaalt. 

Omgekeerd, als uw woon-werkverkeer lang is en u uw auto wilt gebruiken voor langere ritten, is een hybride misschien niet zinvol. Omdat hybride besparing ontstaat doordat u niet zo vaak hoeft te stoppen bij een benzinestation als bij een conventionele verbrandingsmotor, zal het rijden van lange afstanden die de actieradius van de batterij in uw hybride overschrijden, ervoor zorgen dat deze ritjes naar het benzinestation tot uw normale routine blijven behoren. Een hybride voertuig is het meest effectief in het besparen van geld wanneer uw woon-werkverkeer kort is, en u kunt vertrouwen op de kleine elektrische batterij voor het grootste deel van uw rijtijd.

Kostenvergelijking 

Zowel hybride auto’s als volledig elektrische auto’s bevatten batterijen en kunnen efficiënter werken dan conventionele auto’s die op gas rijden. Er zijn echter enkele kostenverschillen tussen de twee milieuvriendelijke opties.

De brandstofkosten

Een belangrijk verschil tussen hybride en elektrische voertuigen is hun brandstoftype. Beide soorten voertuigen hebben een batterij die kan worden opgeladen met elektriciteit. Elektriciteit wordt opgewekt uit vele bronnen, van de verbranding van fossiele brandstoffen tot hernieuwbare bronnen zoals zonne-, wind- en waterkracht. Met beide opties kunnen milieubewuste autobezitters ervoor kiezen om te investeren in hernieuwbare opties zoals zonnepanelen thuis, om hun transportvoetafdruk te minimaliseren. Hiervoor kun je een laadpaal plaatsen, zodat je altijd thuis op kunt laden. 

Hybrides hebben echter brandstof flexibiliteit – ze kunnen ook op benzine rijden. Afhankelijk van uw rijgewoonten kunnen sommige hybrides automatisch schakelen tussen elektrisch rijden en rijden op benzine. Dit kan een geweldige optie zijn, omdat het hebben van een benzinemotor een deel van de stress wegneemt die gepaard gaat met de beperkte actieradius van een elektrische auto. Zonder brandstof komen te zitten in een elektrisch voertuig is veel waarschijnlijker dan zonder gecombineerde lading en benzine komen te zitten in een hybride, aangezien benzinestations veel meer voorkomen dan EV-laadstations.

Als het op brandstofkosten aankomt, slaan volledig elektrische voertuigen een kleinere deuk in uw bankrekening. In plaats van te betalen voor een volle tank benzine telkens als u uw elektrische batterij “bijvult”, betaalt u meer voor uw elektriciteitsrekening thuis. Het Department of Energy heeft een handig hulpmiddel gemaakt, de eGallon, waarmee u direct de kosten van rijden op elektriciteit kunt vergelijken met die van rijden op benzine, op basis van de huidige gas- en elektriciteitsprijzen per staat. Over het algemeen zijn de elektriciteitsprijzen per kilometer lager dan de benzineprijzen, en ze schommelen ook minder.

De onderhoudskosten

Naast het betalen voor brandstof, zijn er andere kosten verbonden aan het bezit van een voertuig. Onderhoudskosten in het bijzonder zijn een belangrijke kostenpost voor elke autobezitter. Helaas hebben hybrides te maken met veel typische onderhoudsproblemen die ook bij ICE’s voorkomen. Motorolie, transmissievloeistof, koelvloeistof en het vervangen van riemen kunnen oplopen gedurende de levensduur van een hybride, zij het in een lager tempo dan bij ICE’s die enkel afhankelijk zijn van hun verbrandingsmotor.

EV’s vermijden de kosten die gepaard gaan met verbrandingsmotoren. Ze hebben echter nog steeds onderhoudskosten in de vorm van universele autokwesties zoals het vervangen van banden, verzekeringsplannen en structurele schade. Omdat hybrides kunnen vertrouwen op hun elektrische motor om de verbrandingsmotor te ontlasten, kosten ze misschien niet zoveel onderhoud als traditionele verbrandingsmotoren, maar uiteindelijk zullen ze toch meer kosten dan een elektrisch voertuig.

Hi, I’m Neil White